Informacje szczegółowe
Platforma ZIR24 ma swoje korzenie w końcu lat ’90, kiedy jeszcze jako aplikacja okienkowa pod nazwą SNS-ASR służyła do monitoringu i zarządzania pracą sterowników ASR. Wtedy do łączności ze sterownikami wykorzystywane było połączenie typu dial-up (połączenie komutowane – wdzwaniane), a sterowniki miały swoje „stacjonarne” numery telefonów.
Dzisiejszy ZIR24 jedynie bazuje na doświadczeniach nabytych z aplikacji SNS-ASR. Teraźniejsza wersja platformy występuje w dwóch modelach, On Premises oraz SaaS, choć właśnie to drugie rozwiązanie rekomendujemy naszym klientom.
Podstawowy moduł, najchętniej wybierany przez użytkowników platformy, umożliwia monitoringi zarządzania sterownikami sygnalizacji, a na mapie prezentowane są ogólne informacje o sterownikach. Kliknięcie w ikonę konkretnego skrzyżowania zapewnia użytkownikowi dostęp do:
- rejestrów pracy sterownika (logów);
- podglądu pracy sygnalizacji w czasie rzeczywistym;
- rejestracji wykresu paskowego pracy sygnalizacji;
- historycznych wykresów pracy sygnalizacji;
- analityka zebranych danych o ruchu;
- podglądu koordynacji na wykresach w trybie rzeczywistym;
- dokumentacji skrzyżowania;
- i wielu innych
Drugim pod względem popularności modułem jest tak zwany ,,ZIR-TRAFFIC”. Ten moduł odpowiada za sterowanie ruchem, a jego podstawowe funkcje to:
- tryb koordynacji liniowej (nadążnej) – „plan selection”, czyli wybór optymalnej pod względem długości cyklu struktury (planu) dla całego ciągu koordynowanego. Tak zwane okno koordynacji kierunku głównego jest „sztywne”, wloty boczne są akomodowane i pomimo tego, że jest to rozwiązanie archaiczne, to wielu zarządców dróg uważa je za najbardziej skuteczne w przypadku ciągów koordynowanych o dużym natężeniu ruchu, np. Gliwice, Jaworzno;
- sterowanie adaptacyjne – optymalizowanie, na podstawie danych o ruchu, długości sygnałów zielonych w poszczególnych grupach (tj. sterowanie grupowe, nie fazowe), dostępne w modelu SmartIntersection (izolowane skrzyżowanie), jak i SmartCorridor (adaptacyjna koordynacja);
- sterowanie z wykorzystaniem Sztucznej Inteligencji (AI) , czyli nowoczesne skrzyżowanie w modelu Plug&Play – sterownik programuje się automatycznie analizując ruch w odległości 150 metrów przed skrzyżowaniem i na jego tarczy użytkownik programuje jedynie parametry bezpieczeństwa, a konfiguracja sterowania to jedynie wskazanie wag poszczególnych relacji;
Pozostałe moduły dostępne w ZIR24:
- ZIR-PRIORITY-PT – priorytet transportu publicznego;
- ZIR-PRIORITY-EV – priorytet pojazdów uprzywilejowanych;
- ZIR-FLOW – detekcja, klasyfikacja i zbieranie danych o ruchu pojazdów w wykorzystaniem sieci neuronowej;
- ZIR-CARPARK – wizualizacja, zarządzanie pracą systemów parkingowych
- ZIR-PROCEDURE, ZIR-SCENARIO – możliwość tworzenia makropoleceń umożliwiających wprowadzenie zmian trybu sterowania na większej liczbie skrzyżowań jednocześnie jak również określania warunków ruchowych (lub czasowych) w jakich makropolecenia mają być uruchamiane automatycznie
- monitoring wizyjny;
- zbieranie danych i zażądanie innymi urządzeniami jak stacje ładowania pojazdów, stacje meteo, znaki VMS, kamery ANPR itp.
Zalety platformy ZIR24:
- dostęp do systemu poprzez przeglądarkę WWW – brak konieczności instalacji jakichkolwiek aplikacji lokalnie, możliwość obsługi z poziomu dowolnego systemu operacyjnego.
- wielopoziomowy dostęp, możliwość tworzenia kont typu administrator, operator, obserwator.
- możliwość przypisania różnych uprawnień do użytkowników.
- dostęp z Internetu do kont typu operator o niskich uprawnieniach, dostęp z wykorzystaniem certyfikatu VPN dla użytkowników mogących wprowadzać zmiany w urządzeniach ITS
- skalowalność – możliwość zakupu przez klienta tylko niezbędnych modułów
- możliwość wysyłania użytkownikom alarmów za pomocą komunikatów SMS oraz e-mail (alarmy definiowalne przez użytkowników)
- możliwość generowania raportów pracy urządzeń ITS
- możliwość „podpinania” dokumentacji cyfrowej do poszczególnych urządzeń np. dzienniki eksploatacji, karty katalogowe, gwarancje itp.
- możliwość budowy modułu na potrzeby klienta.