Informacje szczegółowe
Oczywiście od razu odrzuciliśmy wszystkie idee związane, z tak zwanym „utrudnianiem życia kierowcom”, bo jest dla nas jasne, że zdecydowanie „nie tędy droga”. Natomiast pomysł, żeby ułatwić kierowcom znalezienie miejsca parkingowego i ograniczyć przy tym ilość kilometrów przejeżdżanych w poszukiwaniu miejsca parkingowego, często w samy centrum miasta, wydał nam się zdecydowanie bardziej rozsądny. Tak rozpoczęliśmy naszą działalność związaną z wdrażaniem systemów parkingowych.
Rozpoczęliśmy współpracę z firmą WorldSensing oferującą rozwiązanie FastPrk (obecnie właścicielem rozwiązania FastPrk jest firma Urbiotica). Zdecydowaliśmy się na FastPrk bo naszym zdaniem to najskuteczniejszy dostępny na rynku system parkingowy, a skuteczność systemu to klucz do poprawy płynności ruchu – pojazd musi możliwie szybko trafić na miejsce parkingowe, jednocześnie „wykluczając” się z ruchu.
Rozwiązanie FastPrk oparte jest o zasilane bateryjnie czujniki dualne, wykrywające obecność pojazdów za pomocą analizy zmian pola magnetycznego lub/i podczerwieni. Dualność czujników to ich ogromna zaleta, szczególnie jeżeli wykorzystywane są w centrach miast – podziemne sieci energetyczne, metro, tramwaje mogą zakłócać pole magnetyczne i wtedy drugi kanał detekcji jest niezbędny. Zasilanie bateryjne zapewnia pracę przez 7 lat.
Dane z czujników magnetycznych zbierane są za pomoc urządzeń typu GateWay, jedno urządzenie zbiera dane z czujników w promieniu 500 metrów. Urządzenie może być zasilane z sieci energetycznej lub za pomocą paneli solarnych. Komunikacja z serwerem systemu odbywa się poprzez wbudowany modem LTE lub przewodowo przez sieć miejską. Transmisja danych pomiędzy czujnikami FastPrk Duo a GateWay bazuje na otwartym protokole LORA, dzięki któremu możliwe jest wykorzystanie urządzeń GateWay do komunikacji również z innymi urządzeniami w obszarach miejskich.
Szczegółowe informacje o urządzeniach FastPrk Duo oraz GateWay dostępne są w broszurach informacyjnych.
Zaletą systemu FastPrk jest również wykorzystywany algorytm obliczania wolnych miejsc parkingowych. W podstawnej wersji jest to zadanie proste – na każde wyznaczone miejsce parkingowe przypada jeden czujnik, który wysyła do serwera systemu informacje „wolne” lub „zajęte”, jednak w przypadku parkowania równoległego wzdłuż ulicy i braku wyznaczenia miejsc parkingowych możliwe jest rozmieszczenie większej ilości czujników niż potencjalnych miejsc parkingowy, a system na podstawie ich zajętości i pozycji względem siebie wskaże rzeczywistą liczbę wolnych miejsc.
Analiza przez system rotacji miejsc parkingowych umożliwia jego wykorzystanie i współpracę z systemami pobierania opłat za parkowanie. System po zaparkowaniu samochodu z zadanym interwałem czasowym przekazuje informację o lokalizacji zajętego miejsca parkingowego oraz konieczność weryfikacji uiszczenia opłaty.
System parkingowy FastPrk umożliwia współpracę z system monitoringu urządzeń ZIR24, dzięki któremu możliwe jest monitorowanie zajętości miejsc, zbieranie statystyk o parkowaniu oraz administrowanie systemem.